‘Met onze workshops helpen we kinderen hun talenten te ontdekken’ - Doomijn | Kinderopvang

‘Met onze workshops helpen we kinderen hun talenten te ontdekken’

boom met eend tekening

Een stofzuigerslang, een broodrooster, elektronisch kinderspeelgoed: het lijkt misschien afval, schroot. Maar kijk je er met andere ogen naar, dan zijn het loose parts voor kinderen om te ontdekken. En in dit geval: creatieve materialen om mee te experimenteren. Alles kan uit elkaar, als je de juiste schroevendraaier maar weet te vinden. En alles kan ook aan elkaar, met ijzerdraad, tie-wraps of schroeven. Tijdens deze workshop maak je niets na, nee: de kinderen creëren zelf wonderlijke wezens!

De workshop ‘Wonderlijke wezens’ is één van de vele workshops die kinderen op de buitenschoolse opvang van Doomijn kunnen doen. Elk jaar worden er zo’n 350 workshops gegeven, een uniek aantal voor een kinderopvangorganisatie. Dit vertaalt zich naar ongeveer twee workshops per groep per jaar. Een flinke organisatie, zo vertelt Harma, consulent evenementen van Doomijn. ‘Elke locatie kan zelf kiezen welke workshop ze willen doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor iets dat ze zelf niet kunnen of kennen. Denk aan sieraden maken op een sport-bso.’

Talentontwikkeling van kinderen

De workshops zijn een manier om te voldoen aan de belofte die Doomijn doet vanuit haar pedagogische visie. Harma: ‘Wij zeggen: “Ik zie je”. We beloven kinderen te helpen hun talenten te ontwikkelen of aan te boren. Deze workshops zijn één van de manieren waarop we dat doen.’ Misschien ontdek je tijdens een workshop dat je een natuurtalent bent in skateboarden of free runnen, wordt je creativiteit aangewakkerd bij het kaarsen maken of verlies je jezelf in apparaten in- en uit elkaar schroeven of programmeren.

De workshops zijn dus vooral voor de kinderen, maar óók voor de pedagogisch medewerkers. Ter inspiratie bijvoorbeeld. ‘De medewerkers ontdekken zo ook nieuwe activiteiten en zien dat het misschien helemaal niet moeilijk is om dit zelf te organiseren. Dan kunnen ze het zelf vaker met de kinderen doen.’ Soms worden de workshops gegeven door de medewerkers zelf. ‘In de zomermaanden, áls het rooster het toelaat, kunnen pedagogisch medewerkers ook hun eigen passie als workshop geven.’ Zo gaf Buket Braziliaanse dans en Joyce acrogym bijvoorbeeld. ‘Zo zijn de workshops ook een vorm van talentontwikkeling voor medewerkers.’

Cadeautje

Pedagogisch medewerkers hebben elk hun eigen talenten en voorkeuren en dat komt terug op de groep. ‘De workshops zorgen voor nóg meer diversiteit in het programma. Medewerkers en kinderen zien ze echt als cadeautje.’ De medewerkers van de locatie zoeken ook sámen met de kinderen uit welke workshop ze willen doen. Een pedagogisch medewerker geeft de wens door, en de consulent regelt vervolgens dat de workshop plaatsvindt. ‘Daarin ontzorgen we de locaties zoveel mogelijk.’

Op de afgesproken dag en tijd komt de workshopgever vervolgens aan op de locatie. ‘Soms hebben kinderen er geen zin in. We vragen vaak of ze in het begin even meedoen, want als ze maar eenmaal beginnen, zien ze vaak hoe leuk het is en gaan ze al snel op in een activiteit.’

Dat is in ieder geval wat er gebeurt tijdens de workshop Wonderlijke Wezens. ‘Ik wist niet dat dit in een mobiel zat!’, klinkt het verbaasd. De kinderen schroeven en tie-wrappen met geconcentreerde gezichten. Er ontstaan de vreemdste wezens, die ze aan het einde van de workshop helemaal af maken met… googly eyes. Een waar wonderlijk wezen en die mag zo, hup, mee naar huis.

‘Sommige workshops herinner je je als kind járen later nog, zoals de workshop reptielen’

Consulent evenementen bij Doomijn